onsdag 12 december 2012

Skurna pepparkakor

Lite mera julbak... första gången jag gjorde skurna pepparkakor, och jag är väldigt nöjd. Hittade receptet på Ebba von Sydows blogg

Väldigt lättbakade, och goda såklart.

Ingredienser:
2,5 dl socker
200 g smör
1,5 dl ljus sirap
7,5 dl vetemjöl
Skal av två rivna citroner
2 matskedar kanel
1 matsked mald kryddnejlika
1 matsked mald ingefära
1 tesked pomeransskal (malda)
1 matsked kardemumma
1 matsked bikarbonat
Cirka 1 dl skalade/skållade mandlar – beroende på hur mycket du vill ha!

Så gör du: Smält smör i en kastrull med sirap och socker. Ta av från värmen så det svalnar lite, häll ner alla kryddor. Blanda mjöl och bikarbonat, rör ner i smeten. Rör ner mandeln. Forma degen till korvar/rullar, slå in i gladpack och ställ in i kylen om du ska göra dem närmsta veckan, annars frysen. Ta fram vid behov (!), skär upp och grädda på bakplåtspapper i 200 grader i cirka sju minuter.

Dessa kommer jag helt klart baka igen! Nog för att jag gillar att baka pepparkakor men att bara skära upp så här vinner nog i längden för mig.

~Karin

3 kommentarer:

  1. Guuud så goda de här kakorna var!!!

    SvaraRadera
  2. Det här receptet var mycket bättre än mitt gamla som man gör på liknande sätt. Så knapriga, undrar vad det är som gör det?
    Och mycket, mycket godare än vanliga pepparkakor. Tack till er Matlagarna som hittade receptet och Ebba förstås.

    SvaraRadera
  3. Glömde ju att skriva att jag gillar er blogg och ser fram mot fler bra och användbara recept!

    SvaraRadera