måndag 17 september 2012

Färsbiffar med rostad potatis och pumpa

Jag har inte lagat mat med butternutpumpa förut, så när jag såg det här receptet blev jag väldigt sugen på att testa! Gott blev det!

Ingredienser för 4 portioner
600 g fast potatis
ca 400 g butternutpumpa
olja
salt och peppar
ca 500 gram blandfärs
1 tsk salt till färsen
1 krm peppar till färsen
1½msk majsstärkelse
1 dl vatten
1 tsk smör
1½ dl gräddfil
2 msk dijonsenap
½ påse babyspenat


Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 225˚C.
  2. Skala potatis och pumpa och skär i stora bitar. Blanda det på en plåt med olja, salt och peppar. Sätt in i övre delen av ugnen 20–25 minuter eller tills grönsakerna är mjuka.
  3. Färs: Blanda färsen med salt, peppar, majsstärkelse och vatten. Forma till stora biffar, 1 per portion.
  4. Bryn biffarna i matfettet i en stekpanna tills de fått fin färg. Stek dem klara mitt i ugnen ca 5 minuter.
  5. Blanda gräddfil och senap, smaka av med salt och peppar.
  6. Blanda potatis och pumpa med spenat.
  7. Servera biffarna med de grönsakerna och senapsdipp.
Vi serverade även bbq-såsen som vi gjorde tidigare i veckan också till denna rätt, och de två såserna kompletterade varandra väldigt fint!

~Karin 

1 kommentar:

  1. Butternutpumpa är smaskens. Jag gjorde en soppa på det häromveckan. Nu har jag en vanlig stor pumpa och vet inte hur jag ska lyckas trolla något av allt pumpakött som det kommer att bli!

    SvaraRadera