söndag 31 juli 2011

Bärkaka

Äntligen har min semester inletts och det finns inte mycket bättre än att inviga sommaren med att gå ut i skogen och plocka bär och sedan baka! Kvällen till ära blev det ett recept av Leila Lindholm, från hennes bok a piece of cake. I vanlig ordning när det är jag som bakar blir det lättbakat.




1 kaka
125 gram smör
1½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 nypa salt
1 ägg
2 dl färska bär
1 msk vetemjöl

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Koka upp smör och strösocker och låt det puttra på svag värme i någon minut. Låt svalna.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner det. Tillsätt ägget.
4. Fyll smeten i en smord och bröad kakform (jag använde kokos istället för ströbröd, gav en riktigt god touch på kakan)
5. Rulla bären i vetemjölet, skaka bort överflödigt mjöl och strö dem över kakan. Jag plockade hallon, blåbär och vinbär, väldigt gott att mixa!
6. Grädda kakan gyllene i mitt i ugnen i cirka 20 minuter.

Kakan serveras gärna tillsammans med vaniljglass, och är lika god nybakt som dagen efter.

Njut!
~Karin

2 kommentarer:

  1. jag testade precis o baka den men min blev jätte platt o väldigt kladdig efter bara 20 minuter så lät den stå i ca 10 minuter till men hjälpte inte...blev inte alls lika fin som er:( får väl testa igen, va dock inget fel på smaken:))

    SvaraRadera
  2. Det var nog bara otur. Hade du väldigt blöta bär som saftade av sig?

    SvaraRadera