fredag 14 augusti 2009

Sirapskakor

Här följer fortsättningen på de småkakor jag bakade till mamma innan Kina-resan. Idag Leilas sirapskakor, som jag tycker är alldeles underbara. Vad tyckte du mamma?


Jättegoda kolasnittar
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2,25 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

1- Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör, strösocker och sirap krämigt.
3. Blanda vetemjöl, bikarbonat,vaniljsocker och ingefära och vänd ner i smeten.
4. Dela degen och rulla ut till två längder.
5. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Räffla med en gaffel.
6. Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen i 12-15 minuter.
7. Låt dem svalna en aning och skär sedan längderna på snedden. Låt kolasnittarna svalna på plåten.
Recept från Leilas A piece of cake.

Enjoy!
/Sofie

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag har en tävling med temat bakverk i min blogg. Skulle vara kul om du ville vara med:)

    SvaraRadera
  2. så sugen jag blev på kolasnittar helt plötsligt!! :) var länge sen jag åt det och jag har aldrig testat leilas.

    SvaraRadera
  3. oj förresten, glömde ju svara på din fråga.. yes, mitt cupcake bageri kommer ha en café del.. ska och titta på en lokal imorgon! :)

    SvaraRadera