onsdag 18 februari 2009

Världens finaste muffins!

Efter en tids bak-torka är jag äntligen tillbaka på banan!

Jag har bakat Leilas chokladmuffins, fantastiskt fina, enkla och goda! Jag har gjort dem både i stora formar och fick 8 stycken, och i lite mindre och då blev det 12 muffins. Bilden nedan är de större, och när jag gjorde dem så här stora kändes det onödigt att ha någon frosting på... Det hade antagligen blivit alldeles för mycket. Jag är så nöjd med resultatet!

När jag sen gjorde dem lite mindre kunde jag naturligtvis inte låta bli att dekorera dem... Se så fint det blev! Hälften rosa, hälften vita. Och lite hjärtan och rosa kulor på... Själv tycker jag att den rosa frostingen hela klart vinner över den vita! Båda omgångarna muffins blev väldigt uppskattade av mina kollegor.

Här kommer receptet, från Leila alltså :)

3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe (OBS! Jag tog kallt vatten istället)
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g 70% choklad

sätt ugnen på 175 g
vispa ägg, strösocker och vaniljsocjer vitt och pösigt
smält smöret häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten
blanda vetemjöl, balpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten
hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad
placera ut muffinsformar och fyll med smet till 2/3
grädda mitt i ugnen i ca 15 min OBS! Jag hade mina inne i 25 minuter, efter en kvart var de fortfarande väldigt lösa i mitten. Det varierar antagligen mycket med vilken ugn man har.

Frosting
200 gram vit choklad
200 gram philadelphiaost

Smält chokladen över vattenbad, låt svalna lite. Rör ihop med osten. Och blanda i valfri karamellfärg om så önskas.

~Karin

1 kommentar:

  1. Hallå där!
    Vad roligt ni verkar ha det ihop=) Åh ni e ju galna i bak och mat förstår jag =)

    Kul här ska jag titta in när jag har idé torka och lite då och då så klart!
    kram på er
    Katrin

    SvaraRadera